Yrityksen liiketoiminnan laajentuminen edellyttää uusien työntekijöiden rekrytointia. Tätä varten yrityksen tulee aloittaa rekrytointiprosessi, tai ulkoistaa oma rekrytointinsa henkilöstöpalveluille. Mikäli kyseessä ei ole suorahaku, tarvitaan julkinen työpaikkailmoitus. Jotta työpaikkailmoitus houkuttelisi haluttuja osaajia, tarvitaan hyvin suunniteltu työpaikkailmoitus. Työpaikkailmoituksia kirjoittaneille on varmasti herännyt kysmys "Miten hyvä työpaikkailmoitus tehdään?". Tässä artikkelissa avaan työpaikkailmoitusten tärkeimpiä kohtia, joita kaikkien työpaikkailmoitusten kirjoittajien tulee ottaa huomioon työpaikkailmoituksia laatiessaan.
Ennen ilmoituksen aloitusta kannattaa tutustua sekä oman yrityksen jo olemassa oleviin työpaikkailmoituksiin, sekä muiden saman alan yritysten työpaikkailmoituksiin. Selvitä mitä yhtäläisyyksiä ja eroja niistä löytyy. Poimi parhaat rakenteelliset ja sisällölliset ominaisuudet ja sovella niitä omaan työpaikkailmoitukseesi.
Tiedosta oma kohderyhmäsi. Jotta työpaikkailmoitus vetoaisi lukijaan sen täytyy olla tyyliltään ja sävyltään sopiva juuri sellaisille henkilöille, joita yrityksesi haluaa tavoittaa. Mieti minkä luonteisen henkilön yrityksesi haluaa, ja tee sisältö niin, että se vetoaa tähän toivottuun henkilöön. Jos työpaikkailmoitus on suunnattu esimerkiksi rakennusalan esimiestehtäviin hakevalle henkilölle, voi olla järkevintä pitää työpaikkailmoituksen kieli virallisena ja asiallisena. Mikäli työpaikkailmoitus on suunnattu vaikkapa markkinoijalle tai myyjälle kannattaa ilmoituksesta tehdä tyyliltään rento ja humoristinen.
Tehtävänimike on työpaikkailmoituksen tärkein osa
Työpaikkailmoituksen tärkein osa on oikean tehtävänimikkeen valinta. Tehtävänimike on se osa työpaikkailmoituksesta, jonka työtä etsivä henkilö löytää etsiessään työpaikkaa Googlen hakukoneesta. Se toimii avainsanana, jolle työpaikkailmoitus hakukoneoptimoidaan. Työpaikkailmoituksen kieli riippuu tietenkin siitä, mitä kielitaitoa tehtävä vaatii. Vaikka työpaikkailmoitus olisi laadittu suomeksi, toisinaan englanninkielinen tehtävänimike on paras valinta työpaikkailmoituksen löydettävyyden kannalta. Etenkin teknologia-alalla monet tehtävänimikkeet ovat englanniksi, vaikka ilmoituksen sisältö olisi kirjoitettu suomeksi. Vastaavanlaisia tehtävänimikkeitä ovat esimerkiksi Software Developer tai Web Designer. Englannin kielisissä otsikoissa on myös usein tapana käyttää isoja alkukirjaimia jokaisen sanan alussa (prepositioita lukuun ottamatta).
Tehtävänimikkeen valintaa varten tulee selvittää, millä avainsanalla kyseistä tehtävää eniten etsitään. Suorita hakuja miettimilläsi tehtävänimikkeillä ja valitse se, jolla löytyy eniten työpaikkailmoituksia. Tässä apuna voi käyttää esimerkiksi Google Analyticsin avainsanojensuunnittelija työkalua tai Google Trendsiä, joilla näkee tehtyjen hakujen määrän valitsemallesi avainsanalle. Toisinaan on myös järkevää käyttää vähemmän suosittuja tehtävänimikkeitä, koska silloin kilpailua työpaikkailmoituksista on vähemmän. Tällöin kannattaa tehdä useampi ilmoitus samalla sisällöllä, mutta käyttää eri variaatioita tehtävänimikkeen tittelissä.
Kun työpaikkailmoituksen tehtävänimike on valittu, voidaan aloittaa sisällön suunnittelu.
Työpaikkailmoitus alkaa kuin uutisreportaasi
Hyvä työpaikkailmoitus alkaa kuten uutisreportaasi. Alussa täytyy mennä suoraan asiaan ja kertoa, kuka hakee ja miksi. Alku kertoo tiivistetysti työpaikasta ja antaa tarvittavat taustatiedot, joiden perusteella lukija tietää vastaako kyseinen työpaikkailmoitus hänen etsimäänsä työtä. Koska työpaikkailmoituksen alku antaa tärkeän ensivaikutelman kannattaa siihen sisällyttää, houkuttelevimmat yksityiskohdat työpaikkaa koskien. Kerro jotain positiivista yrityksestäsi ja korosta sitä, miksi työntekijän kannattaisi hakea juuri teille. Nosta esille kiinnostavia pointteja yrityksenne toiminnasta, perinteistä ja kulttuurista, tai anna lyhyt kuvaus yrityksenne arjesta ja projekteista. Tuo esille yrityksen tavoitetta ja arvoja. Työpaikkailmoituksen alkuun kannattaa lisätä linkki oman yrityksen sivuille. Hakijoita varmasti kiinnostaa tutustua yritykseen, jonne he ovat hakemassa.
Työnkuvaus työpaikkailmoituksen houkuttimena
Työnkuvauksessa kerro olennaisimmat työtehtävät ja vastuualueet, joita henkilö tulee hoitamaan työssä. Kuvaile samalla lyhyesti työympäristöä, työvälineitä ja mahdollista tiimiä, jonka kanssa uusi työntekijä tulee työskentelemään. Yritä saada työnkuvaus kuulostamaan mahdollisimman houkuttelevalta. Kerro erilaisista mielenkiintoisista työtehtävistä. Korosta jo työnkuvauksessa minkälaista kokemusta tehtävät vaativat. Mikäli aikaisempaa kokemusta ei vaadita, on kannattaa mainostaa, että tehtävä tulee antamaan tekijälle tärkeää työkokemusta ja kehittämään häntä tulevaa työnhakua varten.
Hyvä työpaikkailmoitus ei vaadi liikaa
Tee työpaikkailmoituksen lukijalle selväksi, mitä osaamista häneltä vaaditaan. Kerro, minkä alan, ja minkä tason koulutusta tehtävä vaatii, kuinka kokenutta tekijää etsitään, mitä taitoja tarvitaan, mitä sertifikaatteja, lupakortteja, yms. hakijalta halutaan.
Työpaikkailmoituksen vaatimuslistaa ei kannata tehdä liian pitkäksi, koska se voi pelotella pätevimmätkin tekijät pois. Sen sijaan kannattaa tehdä erillinen osio hakijalta toivotuista ominaisuuksista, esimerkiksi alaotsikolla ”Toivomme sinulta”. Tämän alle tulee lista toivotuista ominaisuuksista, kuten henkilön persoonallisuudesta, motivaatiosta työntekoon, sekä taidoista, jotka eivät ole välttämättömiä, mutta katsotaan eduksi. Eduksi katsottuja taitoja voivat olla esimerkiksi kielitaito tai atk-taidot, työstä ja alasta riippuen. Mikäli tehtävään ei vaadita aikaisempaa kokemusta, mutta se olisi suositeltavaa, kannattaa se tuoda esille työpaikkailmoituksessa, esimerkiksi mainitsemalla: ”aikaisempi kokemus katsotaan eduksi”.
Pyri antamaan työn aloitus-, kesto- ja työaika työpaikkailmoituksessasi
Työn aloitus ja kesto, sekä päivittäinen työaika ovat olennaista tietoa hakijan kannalta, joten työpaikkailmoituksen informatiivisuuden kannalta ne ovat tärkeitä. Kaikissa yrityksissä ei kuitenkaan käytetä tarkkoja työaikoja, ja työn alku ja kesto voivat joustaa hakijan omien suunnitelmien mukaan. Tällöin on hyvä ilmoittaa arvioitu tai toivottu aikataulu, jota yritys haluaisi. Jos työn kesto ja työajat ovat täysin sovittavissa sopivan tekijän löydyttyä, kannattaa asia ilmoittaa niin.
Palkka kiinnostaa kaikkia työnhakijoita
Palkka on hakijalle yksi kiinnostavimmista kohdista työpaikkailmoituksessa. Usein palkka halutaan kuitenkin neuvotella hakijan kanssa vasta haastatteluiden jälkeen tai päätteeksi. Jos mitään tarkkaa summaa ei ole tiedossa, on hyvä antaa jokin arvio, miltä väliltä palkkasumma tulee olemaan. Toinen vaihtoehto on kertoa, että tekijän palkka tulee määräytymään osaamisen ja kokemuksen mukaan. Palkan ilmauksessa voi myös sanoa, että palkka määräytyy (vähintäänkin) alan työehtosopimuksen mukaan.
Työpaikkailmoitus voi toimia myös oppaana työnhaussa
Ohjeista lukijaa työhaun suorittamisessa, jotta hänen ei tarvitse suorittaa aivojumppaa itse. Kerro työpaikkailmoituksessa, miten ja mistä linkistä henkilö pääsee täyttämään hakulomakkeen. Vai tapahtuuko haku kenties sähköpostin kautta? Ilmoita viimeinen hakupäivä, jotta lukija voi varautua ajoissa ja muokata oman hakemuksensa tehtävää varten. Hyvä tapa saada passiivisiin hakijoihin liikettä on lisäämällä työpaikkailmoitukseen ”Hae pian, sillä paikka täytetään heti sopivan tekijän löydyttyä!”. Ilmoituksessa voi mainita myös, kuinka montaa tekijää haetaan.
Täydellinen työpaikkailmoitus sisältää kaikki yllämainitsemani kohdat. Loppuun kannattaa lisätä laajempi kuvaus omasta yrityksestä, ja lisätä muutamia linkkejä esimerkiksi yrityksen tarjoamien palveluiden esittelysivuille.
Työpaikkailmoitukseen kannattaa panostaa. Laadukalla työpaikkailmoituksella erotutte kilpailijoistanne ja teette vaikutuksen parhaisiin työnhakijoihin.